lördag 25 juli 2015

Mat. Medicin och njutning.

 

Jag älskar god mat.
 Jag älskar nyttig mat och jag är svag för det som inte alltid är nyttigt men syndigt gott.

Maten är ofta ett komplext ämne. Vad du äter, när du äter och hur du tränar. Det finns 1000 olika dieter och modeflugor inom kost och hälsa. När jag köpte en bilaga till dagens kvällstidning var den fullspäckad med LCHF. Imorgon är det 5:2 och nästa dag viktväktarna.

Jag beundrar de som strikt klarar en diet, jag är alldeles för otålig. Jag vill ha snabba resultat. Bråttom även där alltså............

Så jag försöker vara snäll mot mig själv och äta så nyttigt jag kan. Äta det jag känner att kroppen mår bar av just då. Vad jag längtar efter och äta bara när jag är hungrig. Ofta går det lite för långt mellan måltiderna till familjens förtret. Då sjunker blodsockret och jag blir inte alltid så mysig. Så att planera sina måltider är något jag övar på.

Mina barn är mina läromästare. De har mycket mer kunskap än jag. Charlotte kan mycket om mat och matlagning och är intresserad av att prova nya saker.
Hon följer många bloggare och tränar efter förebilder som lägger ut program på Youtube.

 Oliver som just nu kämpar för en plats i tv-pucken håller en så strikt diet att mamma baxnar. Han slukar keso bananer och ägg i mängder. Fruktskålen är ständigt tom och han säger många gånger varje dag: - Jag vill ha ett mål lagad mat.

Kjell har i ett år nu använt 5:2 dieten. Jag har försökt. Han har tappat snart 15 kg och börjat träna så mycket att jag har svårt att hålla hans tempo. Hmmm

Kvar står en yogafröken som brukade vara hälsan själv i den här familjen och ser sig själv omsprungen på många plan. Tur jag har hunden, han gillar att gå långa promenader och belöna sig med att äta upp mattes smörgås efteråt så hon får hålla sig till kaffet istället.


Jag försöker som sagt vara snäll mot mig själv. Jag älskar ju god mat som musslor. Här är ett foto från en lyxig lunch i Ljungskile i tisdags. Olivoljan som så snyggt heter Rosell är flitigt använd här hemma. Och just nu är det bara glutenfritt bröd som slinker ner ihop med den här ljuvliga oljan. I min dagliga Latte ( belöningen efter hundpromenaden) gör jag nu på laktosfri lättmjölk. Jag har försökt med mandelmjölk men kommer inte överens med den riktigt än. Jag försöker göra små förändringar i mitt dagliga liv som blir en stor förändring i det stora hela.

Fikabröd är en annan last som jag försöker låta bli. Choklad likaså, men det är ju såååååå gott.
Här har jag hittaten härlig inspirationskälla i Annika Sjöö och hennes Paleokost.
I hennes kokbok finns hasselnötsmuffins med kokosolja och dadlar som är magiska. Baka dem- de är gudomligt goda och nyttiga!!
Receptet kommer här:
 
En annan inspirationskälla är Monika Ahlberg. Denna ljuvliga varelse som höll en hel matlagningshelg hos oss för något år sedan. Hon gör god mat så okomplicerad.
Min absoluta favoritkokbok är den här
 
Och mitt favorit recept är hennes lax
Vill du hoppa över riset kan du servera den med blomkål som du rå river på rivjärnet. Det är jättegott!!!
 
Så nu har jag bloggat så mycket om mat att min mat o sov klocka gör sig påmind.
Dags att gå ner i köket och se efter vad jag kan slänga ihop ikväll.
En talang jag ärvt av min farmor, jag öppnar kylen tar fram ingredienser och vips står det mat på bordet, mat ska vara gott och ENKELT.
 
Ha en fin kväll mina vänner och vet ni vad. Skulle en liten chipspåse eller chokladbit slinka ner framför tv;n så tänk så här. Jag var värd den, sen stänger du av tv;n tar hunden , maken, barnen eller grannen ut i regnet på en kvällspromenad. Eller varför inte rullar ut yogamattan och ger kroppen lite kärlek. Så känns det mycket bättre igen.
Puss på er
 

Inga kommentarer: